Men verden har ændret sig, og det blev især stadfæstet efter finanskrisen ramte Danmark i 2008. Jobs hang ikke på træerne længere og ungdomsarbejdsløsheden steg dramatisk i hele Europa. Den økonomiske afmatning i den vestlige verden har også betydet at danske og internationale virksomheder nu, udover at producere i Østen, også må se til vækstlandene som mulige eksportmarkeder. Det er nyt for mange virksomheder og for at ruste sig bedre til udfordringen står ansættelsen af medarbejdere med erfaring, fra især Asien, meget højt på virksomhedernes ønskelister. Kina er blevet næsten synonym med Asien, men selvom Kina er et stort land, må vi ikke glemme Sydøstasien som er en anden vigtig region med et kæmpe potentiale.
617 millioner mennesker bor i Sydøstasien, hvis samlede bruttonationalprodukt er lige over 2 billioner dollars. ASEAN, som er regionens svar på EU i 70’erne, er inde i en rivende udvikling der skal forbedre forholdene for interregional handel og styrke regionens position i verdensøkonomien. Alle landene i Sydøstasien er unikke, men de har det tilfælles at deres kulturer er meget anderledes end den danske. En så anderledes kultur kan kun forstås ved at blive oplevet!